اثرات وزیانهای فرکانسهای موبایل

آثار مخرب امواج و تشعشعات تلفن همراه

IMAGE635891913067187500

آثار مخرب امواج و تشعشعات تلفن همراه

 خطرات و عوارض ناشي از امواج تلفنهمراه

 امواج تلفن همراه از نوع الكترومغناطيس بوده و از لحاظ فركانسي در رده امواج ماكروويو طبقه بندي مي شوند. به طور كلي اين امواج با افزايش فركانس و دامنه، انرژي و عمق نفوذشان در اجسام مختلف بيشتر مي شود. در ايران اوپراتور همراه اول از فركانس ۹۰۰KHz و اوپراتور دوم (ايرانسل) از فركانس ۱٫۸GHz استفاده مي كنند كه اين فركان از فركانس مورد استفاده از اجاق هاي ماكروفر(۱٫۴GHz) به مراتب بيشتر است!

  با كمي جستجو در اينترنت و تحقيق در مورد آثار و عوارض امواج تلفن همراه، به سادگي خواهيد فهميد كه در حال حاضر اين امواج رسماً به عنوان يكي از عوامل ناپيدايبروز انواع سرطان و آثار فيزيولوژيك غيرقابل جبران بر بدن انسان معرفي مي شوند.

 تاكنون پژوهش هاي فراواني درمورد عوارض فيزيلوژيك مخرب امواج تلفن همراه در دنيا انجام گرفته است. تصوير روبرو مربوط به ترموگرافي مغز يك انسان بالغ پس از ۱۵ دقيقه مكالمه به تلفن همراه است…

 ميزان نفوذ مخرب اين امواج به درون مغز با كاهش سن رابطه مستقيم دارد و كاربرد آن براي كودكان و نوجوانان بايد به شدت محدود شود. در تصوير مقابل ميزان نفوذ امواج تلفن همراه به بافت هاي مغزي در سنين مختلف پس از ۱۵ دقيقه مكالمه با تلفن همراه نشان مي دهد.

 اگر در سايت هاي اينترنتي شبيه به YouTube در مورد عوارض تلفن همراه جستجو نماييد به تصاوير و مطالب هشدار دهنده و باورنكردني فراواني در مورد خطرات استفاده از تلفن همراه برخورد خواهيد نمود كه اين عوارض  و خطرات توسط ساپورت مالي سازندگان تلفن هاي همراه و تجهيزات مخابراتي دنيا كمرنگ جلوه داده مي شوند..

به عنوان مثال مي توان به پختن تخم مرغ توسط دو عدد تلفن همراه، يا تركيدن ذرت در ميان چهار عدد تلفن همراه اشاره كرد. برای اثبات این موضوع یک دانه تخم مرغ خام را بین دو گوشی موبایل که در فاصله ۳۰ سانتی متری هم قرار دارند بگذارید و با یکی از موبایل ها با موبایل دیگر تماس بگیرید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه این تماس برقرار باشد و تخم مرغ هم بین این دو بماند. بعد از این ۲۰ دقیقه تخم مرغ شما کاملا” پخته میشود و میتوانید از آن به عنوان تخم مرغ آب پز استفاده نمائید.

بسياري از اين تصاوير در CD رايگاني كه همراه با كاور ضد اشعه آيلين  براي شما ارسال مي گردد، موجود است.

به وسيله پژوهش هايعلمي دانشمندان بروز عوارض زير توسط امواج تلفن همراه به اثبات رسيدهاست:

۱- افزايش احتمال ايجاد و گسترش تومورهاي سرطاني و آسيب پذيري بدن در برابر عوامل بيماري زا

۲-  اختلالات خواب، فراموشي، سردرد و افسردگي

۳- احساس داغي ناشي از انرژي حرارتي امواج الكترو مغناطيس در داخل سر

۴- افزايش احتمال ابتلا به آلزايمر و پاركينسون

۵- مسموميت خوني و احساس خستگي

۶-  پارگي رشته DNA و بروز مشكلات ژنتيك

۷-  بروز اختلالات جنسي و كاهش توان باروري و  نهايتاً ناباروري

و …

چگونه عوارض و آثار مخرب امواج تلفن همراه را به حداقل برسانيم؟

 گوشي تلفن همراه رااز بدن دور نگه داريد. حداقل اين فاصله در افراد عادي ۱٫۵متر و در افراد باردار (و كودكان) ۲ متر مي باشد.

تذكر: استفاده از هندزفري (Headset) سيمي نيز تاثير موثري در كاهش عوارض تلفن همراه ندارد زيرا در بسياري موارد تست شده خود هندزفري سيمي به صورت يك آنتن عمل مي كند. هندزفري (Headset) هاي بلوتوث نيز به مراتب داراي عوارض بيشتري (علي الخصوص براي مردان) مي باشند.

اثر انعكاسي امواج تلفن همراه در محيط هاي مسقف مانند اتومبيل و در كنار وسايلي همچون  اجاق ماكروفر و تلوزيون دوچندان مي شود.

ضرر امواج تلفن همراه امروز به علناً به اثبات رسيده. ولي اگر بخواهيم چند خطر مهم آن را معرفي کنيم؛ اول اينکه سلول‌هاي بدن انسان در گستره ۱۰ تا ۱۰۰۰ هرتز با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند، اکثر موبايل‌ها نيز در گستره ۲۷۰ تا ۱۸۰۰۰۰۰ هرتز ارتباط برقرار مي‌کنند.
مي‌بينيد که گستره امواج الکترومغناطيسي موبايل با سيستم ارتباط بين سلولي انسان هم‌پوشاني دارد و اين مسأله باعث ايجاد اختلالات جبران‌ناپذيري به بدن مي‌شود، مانند ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن.
همچنين ثابت شده كه اين امواج تأثير بدي در باروري مردان دارد. زيرا اسپرم‌ها را مي‌کشد و باعث کاهش قواي جنسي آقايان مي‌شود. مخصوصاً کساني که موبايل را به کمرشان مي‌بندند. من فکر کنم با وجود استفاده زياد آقايان از موبايل، در ۵۰ سال آينده خيلي از آن‌ها نابارور شوند يا حداقل توانايي‌هاي جنسي‌شان کاهش يابد.

منافع تجاري كه بازار تلفن همراه وجود دارد باعث مي‌شود بسياري از اين تحقيقات ناديده گرفته شوند. درست مثل سيگار كه مدت‌ها طول كشيد تا همه فهميدند چه مضراتي دارد. عليرغم اين كه زيان هاي سيگار به اثبات رسيده است، مي‌بينيد كه باز هم عده زيادي سيگار مي‌كشند. البته موبايل هم مثل سيگار علاوه بر سرطان زا بودن مشکلات عديده ديگري براي انسان دارد.

علاوه بر آن احتمال ابتلا به بيماري‌هاي آلزايمر و پارکينسون را هم افزايش مي‌دهد. حتي در تحقيقات جديد نشان داده شده که اگر ۲ دقيقه با موبايل‌تان صحبت کنيد، ساختار مولکولي بزاق دهان شما تغيير مي‌کند.

·         افراد زيادي را مي شناسم كه سالها از تلفن همراه استفادهنموده اند ولي هنوز ظاهراض سالم هستند..

تمام افرادي كه از تلفن همراه استفاده مي كنند داغي صورت، سردرد و ساير عوارض كوتاه مدت استفتده از تلفن همراه را تجربه كرده اند.

·         چه آزمايش هايي جهت اثبات خطر جدي امواج موبايل انجامگرفته است؟

در سوئد روي يک خرگوش آزمايش جالبي انجام دادند. يک خرگوش را کنار يک موبايل گذاشتند که آن موبايل همواره روشن بود. در اين مدت هم تغذيه کاملي به آن مي‌دادند.
پس از ۲ ماه خون و سلول‌هاي خرگوش را براي آزمايش به آزمايشگاه بردند و نتيجه جالب توجهي را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه اين وضعيت بيشتر از يک سال زنده نمي‌ماند. حال بايد ببينيم اگر روي يک انسان چنين آزمايشي انجام دهند نتيجه چه مي‌شود! اگرچه فکر نکنم کسي داوطلب اين آزمايش پيدا شود.
نمونه نسبي آزمايش شده اين کار براي انسان را مي‌توانيد در افرادي ببينيد که شغلشان مرتبط با رادارهاي نظامي است. آن‌ها طول عمر بسيار کمي دارند و يا بسياري از آن‌ها در زمان سالخوردگي به بيماريهايي مبتلا مي‌شوند كه در جمعيت عادي كمتر ديده مي‌شود.

پرفسور برن گروپر در آزمايشي نشان داد که اگر شخصي ۲ دقيقه با موبايل صحبت کند، ساختار آنزيمي بزاق دهانش کلاً تغيير مي‌کند. علاوه بر اين، تأثيرات منفي بر روي خون و ادرار دارد.
پرفسور برن گروپر در مقاله خود نوشته ميدان‌هاي الکترومغناطيسي به ويژه آن‌هايي که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغيير عملکرد جذب مواد معدني در بدن مي‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزايش مي‌دهند.

·         اين خطرات براي همه يکسان است يا در گروه‌هاي سني مختلفميزان زيان‌هاي متفاوتي دارد؟

يکي از بدترين چيزها براي جنيني که در شکم مادر است، امواج الکترومغناطيسي موبايل است. بدن جنين هنوز بافت خوب و کاملي را به خود نگرفته و بسيار حساس است. امواج موبايل منجر به کاهش عکس‌العمل مولکولي در بدن جنين مي‌شود.
اين مسأله باعث ضعيف شدن سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌شود که شايد هنگامي که فرزند به دنيا آمد در آن ديده نشود ولي پس از سال‌ها بيماري‌هاي مختلفي خود را نشان دهند. در کشورهاي سوئيس و اتريش به خانواده‌ها بسيار تأکيد شده که بچه‌هاي زير ۱۶سال اصلاً با موبايل صحبت نکنند.

شما اگر يک سلول را در نظر بگيريد، ديواره‌اي آن را محاط کرده. سلول‌هاي مغز بچه‌ها هنوز شکل و ساختار محکمي به خود نگرفته‌اند. در واقع تکامل يافته نيستند و ديواره محکمي ندارند. به همين دليل ميزان بيشتري از تشعشعات را از خود عبور مي‌دهند که باعث اختلالات عصبي در آن‌ها مي‌شود و مسائلي مانند چشم درد و کم‌اشتهايي در آنها ديده مي‌شود.
در کل حدود ۵۸ درصد امواج موبايل‌ها براي نونهالان و نوجوانان پرضررتر است. علاوه بر آن در برخي کشورهاي اروپايي استفاده از موبايل‌ها در فضاهايي که افراد زيادي تجمع کرده‌اند را صحيح نمي‌دانند، مانند اتوبوس. زيرا امواج موبايل تنها به شخص استفاده کننده آسيب نمي‌رساند بلکه نسبت به ميزان فرکانسش افراد را تحت الشعاع قرار مي‌دهد

·         آيا واقعا با موبايل مي توان تخم‌مرغ را سفت كرد؟ اين همبه دليل اين امواج است؟

بله. بي بي سي هم چندي پيش خبري را در اين زمينه منتشر كرد كه اتفاقاً بعد از آن عده اي نيز در آلمان اين کار را انجام دادند و به صحت موضوع پي بردند.

عملکرد امواج مايکرويو موبايل مانند امواج مايكروويو‌هاي خانگي است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد. با مشاهده اين آزمايش به خوبي به عمق اين فاجعه پي‌مي‌بريد. ببينيد که اين امواج با تخم مرغ چه کرد، همين کار را با سلول‌هاي مغز ما مي‌کند. كلييپ تصويري و مستند اين آزمايش ها، به همراه تست اشعه كاور ضد اشعه تلفن همراه آيلين در CD تبليغاتي كاور ضد اشعه آيلين موجود است.

·         استفاده از كاور ضد اشعه آيلين چند  درصد امواج را کاهشدهد؟

۹۹/۹۹% از امواج مضر تلفن همراه را منحرف مي كند كه اين امواج وارد غشاي مغز نشوند.

·         گفته مي‌شود كه در ايران اگر در روي خانه‌اي آنتن‌هاي BTS را نصب کنند به آن‌ها ماهيانه پول مي‌دهند؟!

اين پول‌ها هيچ گاه جاي آن زيان‌ها را نمي‌گيرد و بايد تاكيد كنم خانه‌هابايد حداقل ۵۰ تا ۶۰ متر از BTS‌ها دور باشند تا امواج به آنها كمتر ضرر بزند.
مي‌دانيد كه بعد از تذکرات بسيار دانشمندان در دنيا در اين مورد، در سازمان ملل بخشي به نام ICNRIP تأسيس شد که کارش فقط تحقيقات و کنترل ميزان امواج الکترومغناطيسي مضر براي انسان و طبيعت است.
چرا کشورهاي اروپايي نسبت به موضوع حساس‌ترند؟
در کشورهاي اتريش، آلمان و سوييس تاکنون دانشمندان مقالات بسياري را ارئه داده‌اند و از دولت خواسته‌اند که به گونه‌اي قانون‌گذاري کند که کمترين ميزان زيان به افراد برسد.
چندي پيش از دولت‌هايشان خواستند که از نصب آنتن‌هاي BTS در نزديکي مهدکودک‌ها، بيمارستان‌ها و يا مکان‌هاي تفريحي که بيشتر کودکان در آن‌ها رفت و آمد دارند جلوگيري کنند. در نروژ هم آزمايش جالبي انجام شد که نشان داد استفاده از موبايل براي بچه‌ها باعث خستگي، کم خوابي و کم اشتهايي مي‌شود.

موبايل تنها در زمان استفاده و صحبت کردن با آن ضرردارد؟
خير. حمل کردنش هم ضرر دارد. حتي اگر ۳۰سانتي متر هم از شما فاصله داشته باشد امواج الکترومغناطيس حدود ۴۰۰ هزار Pw/M2 در هر لحظه با بدن اصابت مي‌کند.
وقتي که شما با موبايلتان حرکت مي‌کنيد، جاهايي که آنتن‌ها آنها را کمتر پوشش مي‌دهند، گوشي شما سعي بيشتري براي به دست آوردن آنتن مي‌کند، در واقع سيگنال‌هاي بيشتر و قوي‌تري از خود ساطع مي‌کند که اين موضوع بسيار خطرناک است.
حتي به افرادي که مشکل قلبي دارند سفارش مي‌شود که موبايل را دور از خود نگه دارند در صورتي که بعضي‌ها آن را در جيب بغلشان مي‌گذارند.

·         با اين همه مضرات چرا تاکنون اطلاع‌رساني خوبي در موردزيان‌هاي موبايل‌ها نشده است؟

اين قضيه درست مثل جريان سيگار است. وقتي که کمپاني فيليپ موريس ميلياردها دلار درآمد از فروش سيگار داشت، اجازه نمي‌داد دانشمندان در اين مورد نظر بدهند. حتي اگر به خاطر داشته باشيد در سال ۱۹۶۰ ماجرايي براي يک پرفسور که روي سيگار تحقيق مي‌کرد رخ داد و او را کشتند.
الان هم فروش موبايل‌ها در دنيا از پردرآمدترين کارهاست و حتي بسياري از مراکز آن‌ها دولتي هستند و کسي دوست ندارد از ميزان سودش کاسته شود. پس با وجود آگاهي از مضرات آن، هيچ اطلاع‌رساني نمي‌کنند. آن‌ها ميلياردها دلار براي راه‌اندازي آنتن‌هاي BTS خرج کرده‌اند و مي‌خواهند سودش را ببرند.
اگر بخواهند سيستم‌هايشان را تغيير دهند بايد تريليون‌ها دلار هزينه کنند. پس راه پر سود براي آن‌ها عدم اطلاع مردم از زيان‌هاي موبايل است. استادي در دانشگاه که مي‌گفت نگران ازدياد جمعيت جهاني نباشيد، انسان‌ها خودشان آنقدر چيزهاي مضر مانند سيگار، موبايل و … مي‌سازند که خود با دست خود مي‌ميرند.

خانم‌هاي باردار بايد حداقل ۲ متر از موبايل دورتر باشند. يکي از نکات جالب اين است که زماني که شما با موبايلتان عکس بفرستيد يا همانMMS،هزار برابر خطرش بيشتر است. اين موضوع را يک دانشگاه اتريشي اثبات کرده است.

جاهايي که پوشش کم است امواج گوشي بيشتر مي‌شود و در مقابل جاهايي مانند نزديک آنتن‌هاي BTS هم که پوشش خوب است، امواج ساطع شده از طرف آنتن‌ها براي بدن بسيار خطرناک است.

(منبع: روزنامه همشهري)

عوارض شبکه غیراستاندارد تلفن همراه در ایران

ايران برخلاف بسياري از كشورها فاقد موسسه اي براي سنجش ميزان انرژي ساطع شده از آنتن هاي BTS است. مهندس مسعود فاتح محقق مركز پژوهش هاي مجلس و مدير پروژه بررسي آثار سوء امواج الكترومغناطيسي اين مركز در گفت و گو با روزنامه خراسان با اعلام اين مطلب مي گويد: در كشورما، اپراتورهاي تلفن همراه هم مجري وهم ناظر نصب آنتن هاي BTS هستند درحالي كه يك مجري نمي تواند ناظر باشد.

به گفته رئیس سازمان اطلاع رسانی تحلیلگران مخابرات، ميزان امواج ساطع شده از بعضي آنتن هاي BTS در مناطق پرجمعيت شهر بيشتر از حد استاندارد بين المللي است كه باعث ايجاد عوارض و آثار سوء مي شود.

مهندس فاتح مي گويد: محققان تأكيد مي كنند كه قرار گرفتن در معرض تشعشعات امواج، آثار نامطلوبي بر سلامت انسان دارد كه ميزان و شدت آن به طول موج و ميزان قرار گرفتن در برابر اين تشعشعات وابسته است.

فاتح می گوید: شواهد علمي نشان می دهد افرادي كه در مراحل اولیه خواب بيش از ديگران در معرض امواج الكترومغناطيسي قرار دارند، معمولا فعاليت هاي مغزي بيشتري از خود نشان می دهند؛ به عبارت ديگر آن ها احساس آشفتگي و بي قراري مي كنند. بنابراين زماني كه در دنياي مدرن از لوازم الكترونيكي و تلفن هاي همراه استفاده مي كنيم، بايد در نظر داشته باشيم كه هم زمان در معرض آثار منفي امواج الكترومغناطيسي به ميزان گسترده قرار داريم.

به گفته مهندس فاتح، امواج الكترومغناطيس مختص تلفن هاي همراه نيست بلكه لوازم برقي مانند مايكروويو، سشوار، سيستم هاي بي سيم، موتور خودرو، سيستم هاي فشارقوي و رايانه و انواع لوازم برقي كه در اطراف ما وجود دارد، امواجي از خود ساطع مي كند كه براي انسان مضر است. تأثيرات منفي حاصل از اين امواج، بستگي به نوع و طول موج آن ها دارد.

به گفته اين پژوهشگر پارلمانی، با افزايش كاربرد امواج الكترومغناطيس در زندگي امروز، دانشمندان از سال ١٩٤٠ به فكر تحقيق در مورد خطرات احتمالي اين امواج افتادند و تحقيقات گسترده اي را در مورد آثار سوء آن بر بدن انجام داده اند. موسسه هاي گوناگون استانداردهاي متعددي براي سطح مضر بودن امواج تعيين كردند كه به تدريج پس از كشف اين مهم كه اين امواج حتي در مقياس هاي پايين نيز براي بدن مضر است، استاندارد آستانه مضر بودن امواج را كاهش دادند، در واقع استانداردهاي اوليه سطح بيشتري از جذب امواج الكترومغناطيسي را براي بدن مجاز مي دانست.

مركز پژوهش هاي مجلس با جمع آوري گزارش هاي مختلف به اين نتيجه رسيد كه گوشي تلفن همراه بيشترين آسيب را نسبت به ديگر دستگاه ها به بدن مي رساند.

دبير انجمن دانش آموختگان مخابرات ضمن اشاره به اين مسئله مي گويد: از آن جا كه گوشي هاي تلفن همراه در فاصله نزديك تري به بدن قرار مي گيرد و از طرف ديگر عموم مردم نيز علاقه بيشتري به استفاده از اين دستگاه دارند، بنابراين امواج ساطع شده از آن هم تأثيرات بيشتري بر بدن مي گذارد.

وي مي افزايد: گزارش هاي علمي بروز عوارضي همچون كم شدن حافظه بلندمدت و كوتاه مدت، سردرد، افزايش فشارخون، ايجاد اختلال در عملكرد قلب و كليه ها و تأثير نامطلوب آن بر باروري را در اين زمينه تاييد كرده است. تأثيرات منفي گوشي تلفن همراه بر كودكان خيلي بيشتر است.

مهندس فاتح مي گويد: زماني كه يك دستگاه تلفن همراه فاصله بيشتري با آنتن BTS دارد امواج الكترومغناطيسي ساطع شده آن خيلي بيشتر و قوي تر است، چون براي در ارتباط بودن و در تماس بودن با آنتن، انرژي بيشتري ساطع مي كند.

فاتح می افزاید: حتي زماني كه كاربر از تلفن استفاده نمي كند، گوشي در حال ارسال و دريافت امواج به نزديك ترين آنتن است. بنابراين زماني كه فاصله گوشي با آنتن BTS كمتر است براي ارتباط با آنتن، انرژي كمتري نيز از گوشي ساطع مي شود و طبيعي است كه ضرر كمتري هم در پي خواهد داشت. به همين دليل زماني كه فردي مسافرت مي كند يا به مسافت هايي كه در فاصله دورتري از يك آنتن قرار دارد، مي رود، شارژ تلفن همراه وي زودتر تمام مي شود.
رئيس سازمان اطلاع رساني تحليلگران مخابرات تأكيد مي كند: براي كاهش ضررهاي ناشي از امواج تلفن همراه تا حد امكان بهتر است آن را روي تلفن ثابت دايورت كنيم. توصيه بعدي استفاده از هندزفري داراي سيم است؛ چون هندزفري بي سيم از طريق امواج با تلفن همراه در تماس است، بنابراين از خود انرژي ساطع مي كند و قرار دادن گوشي هندزفري بي سيم در گوش نيز ضرر بيشتري خواهد داشت.

همچنين آنتن هاي BTS نيز بايد توسط اپراتورها، در مكان هاي مناسب نصب شود تا ارتباط گوشي با شبكه به راحتي برقرار شود.

مهندس فاتح مي گويد: براساس نتايج پژوهش هايي كه در انگلستان و اسپانيا در زمينه بررسي آثار آنتن هاي BTS انجام شده است، در ٩٧ درصد كساني كه بيشتر از حد معمول از تلفن همراه استفاده مي كنند، آثار سوء و عوارضي همچون افزايش استرس، سردرد، خستگي، دلهره، اختلال در عملكرد حافظه، مشكل در تمركز، بي اشتهايي و حتي عوارض پوستي مشاهده شده است؛ بهتر است گوشي در سمت قلب يا كمر قرار نگيرد و درون كيفي و با فاصله از بدن گذاشته شود تا آثار سوء آن تا حد امكان كاهش پيدا كند. باتوجه به اين كه شبكه تلفن همراه مبتني بر انتشار امواج راديويي و ايجاد و توسعه آن است، استفاده از آنتن هاي فرستنده و گيرنده امواج تلفن همراه با نام BTS نيز با حساسيت دنبال مي شود.

دبیر انجمن دانش آموختگان مخابرات با اشاره به اين مسئله مي گويد: بررسي گزارش هاي علمي منتشر شده از سوي متخصصان حوزه مخابرات و پزشكي مانند موسسه مهندسان برق و الكترونيك، موسسه استانداردهاي ملي آمريكا، كميسيون بين المللي حفاظت در برابر تشعشعات غير يونيزه، انجمن ملي اندازه گيري و حفاظت در برابر تشعشعات راديويي نشان مي دهد كه طبق استانداردهاي اعلام شده در سال ١٩٩٩، در آن دسته از آنتن هاي BTS كه در باند فركانسي هزار و ٨٠٠ مگاهرتز كار مي كند، حداقل انرژي راديويي كه قرار گرفتن در معرض تشعشع آن براي سلامتي مضر نمي باشد، ٢/١ ميلي وات بر سانتي مترمربع است؛ اين ميزان براي شبكه هايي كه در باند فركانسي ٩٠٠ مگاهرتز كار مي كند، ٥٧/٠ ميلي وات بر سانتي مترمربع مي باشد.

وی می افزاید: اگر اين استانداردها در كشور مورد توجه اپراتورهاي مختلف قرار بگيرد مي توانيم ادعا كنيم كه ضرر امواج اين آنتن ها به حداقل خود و حتي كمتر مي رسد. ولي متأسفانه شاهد هستيم كه دربسياري از نقاط پرجمعيت براي تحت پوشش قرار دادن مشتركان اضافه شده به شبكه، اقدام به افزايش توان آنتن مي كنند كه اين افزايش توان اگرچه موجب مي شود محدوده بيشتري تحت پوشش قرار گيرد ولي ميزان انرژي ساطع شده از آن خيلي بيشتر از حد استاندارد مي شود. بنابراين بايد گروهي به فعاليت بپردازند و ميزان انرژي ساطع شده از آنتن هاي BTS و استاندارد بودن ميزان امواج ساطع شده از آن ها را آزمايش كنند كه متأسفانه در حال حاضر چنين موسسه اي وجود ندارد.

مهندس فاتح اظهار مي دارد: نحوه ارسال امواج از طريق BTSها در كشور ما معمولا به گونه اي است كه سيگنال BTS در فاصله ٥٠ تا ٢٠٠ متر از BTS به زمين مي رسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *