تکنولوژی GPON

شبکه های نوری پسیو (Passive Optical Network)          

مقدمه:

در این مقاله سعی شده است ضمن تعریف شبکه های نوری غیر فعال(پسیو) بصورت اجمالی ، تفاوتهای آنها در انواع برتر این سیستمها( EPON  و GPON )بررسی شود.

استفاده از بستر ارتباطی فیبر نوری  بدليل قطر كم كابلهاي نوري نسبت به مسي و قابليت هاي غير قابل انكار شبكه نوري جزو بحث هاي جديد و روز دنياي ارتباطي و كشورمان ميباشد . در سالهاي اخير باوجوديكه استفاده از كافوهاي نوري ( اكتيو ) رشد فراواني يافته و كمك شاياني در كاهش موثر شبكه هاي كابل مسي نموده است ولي بدليل هزينه هاي نگهداري زياد و تعدد خرابيها كه ناشي از استفاده از عناصر فعال در اجزاي اين سيستم هاست ، متخصصان را بر آن داشته است كه گام را فراتر نهاده و از عناصر تمام نوري استفاده بيشتري نمايند ، زيرا اين نوع شبكه ها ضمن كارائي بهتر و نگهداري آسانتر ، نياز به هيچ منبع الكترونيكي نداشته و مبدل هاي زايد الكترونيكي به نوري و بالعكس لازم ندارند .

ftth-fttx-gpon-gepon-500x500

شبكه هاي نوري پسيو كه ارائه دهنده سرويسهاي روز به كاربران و مشتركين ميباشند ، نمونه اي مناسب براي بحث FTTH ميباشند و با كاهش فاصله دسترسي مشتركين به فيبر (تا خانه ) امكانات و مزاياي فراواني در اختيار مشتركين پر توقع ديتا قرار ميدهند . افزايش فاصله دسترسي در اين شبكه ها مشترك با فاصله حداكثر ۲۰ كيلومتر را به مركز سرويس دهنده وصل ميكند ، در حاليكه اين فاصله در دسترسي مسي با كابل قطر ۰٫۴ ميلي متر محدود به ۴۲۰۰ متر است . امكانات تغييرات در توسعه شبكه در PON بمراتب سريعتر و راحتتر از ساير شبكه هاي موجود ميباشد و در نهايت هزينه هاي ارتباط مشترك لينك نوري با لحاظ تمام امكانات و محدوديت هاي موجود افقي روشن در افزايش مشترك FTTH در كشور خواهد بود.

تعریف PON  :

 یک PON  که مخفف Passive Optical Network  (شبکه نوری پسیو) میباشد یک شبکه نوری قابل دسترسی باند عریض است که دارای عناصر غیر اکتیو یا پسیو بوده و جزو شبکه های Point to Multi point  است که ارائه دهنده سرویسهای مختلف Voice  و Data و CATV می باشد.

PON  ها برای تهیه پهنای باند وسیعتر در شبکه دسترسي[۱] بکارگیری میشوند. در اصل یک PON  یک شبکه نوری نقطه به چند نقطه میباشد جائیکه یک لاین ترمینال نوری در مرکز تلفن به چندین یونیت نوری ONU در گره ها (  Nodes) از طریق یک یا چند اسپلیتر نوری ۱:N متصل است. شبکه نوری مابین OLT و ONU پسیو میباشد یعنی احتیاج به هیچ منبع تغذیه ای ندارند.

ادامه مطلب لینک دانلود زیر:

 

ارسال شده درGPONبرچسب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *